Коли ви були маленькими, світ для вас був різноколірним, а тепер став чорно-білим. Ви прагнете самостійності та контролю над своїм життям, але батьки не завжди готові відпускати дітей у світ дорослого життя. Це може спричиняти певні проблеми.
Як діяти у випадку змін настрою у різні періоду підліткового віку? Дізнайтеся нижче.
13-14 років
Цьому періоду властиві стрімкі фізичні, емоційні та гормональні зміни. Закладаються основи емоційного життя для майбутнього. Емоційний стан може коливатися від нестримних веселощів до смутку й навпаки. Емоційні реакції – бурхливі та часом некеровані. Особливо, коли справа стосується спілкування з дорослими. Крім того, емоційна сфера підлітка дуже вразлива, що може впливати на емоційний добробут. Одними з ознак того, що з ним щось не так, є агресія, підвищена тривожність, пасивні стани, нейротизм тощо.
Що допоможе негайно? Візьміть до уваги на досвід інших, які пережили подібну ситуацію й впоралися з нею.
Що можна зробити пізніше:
- подбайте про сон. Брак сну, а це менш як сім годин, впливає на емоційні центри мозку та підвищує ймовірність емоційних зривів;
- спробуйте інші способи реагувати на ситуації, які турбують;
- розвивайте емпатію – вміння ставитися до людей з гідністю та повагою;
- навчайтеся бути послідовним.
15-16 років
Підвищений рівень сором’язливості, експресивності, тривожності, саморегуляції і знижений рівень агресії можуть бути супутниками цього періоду життя.
У підлітків наявні або чергуються дві фази, які супроводжують емоційну трансформацію, – негативна та позитивна. Негативній фазі властиві підвищена чутливість, дратівливість, неспокій, фізичне або душевне нездужання.
Так, можуть траплятися напади агресії, насміхання, вихваляння, гніву в поведінці. Негативна фаза поступово змінюється позитивною, яка починається з того, що підліток знаходить нові джерела радості, які дотепер не сприймав (наприклад, увага до мистецтва, науки, літератури тощо).
Що можна зробити негайно?
- Спробуйте конструктивний виплеск накопичених негативних емоцій: арт-терапію, тілесні практики, дихальні вправи, прогулянки на свіжому повітрі.
- Шукайте позитив.
Що можна зробити пізніше?
- Переорієнтація мови. Використання певних слів перешкоджає встановленню внутрішньої рівноваги. Ці слова треба вилучити зі своїх думок та словника. Як це зробити? Щоразу, коли ви вживаєте одне з цих слів, уявить його написаним на дошці, а потім витріть його.
- Практикуйте вправу «Позитивне мислення».озитивне мислення послаблює емоційне напруження, допомагає знайти ефективне рішення й діяти, згідно з обставинами. Вчимося мислити позитивно!
Завжди думайте про позитивний розвиток очікуваних подій. Будь-яку суперечність потрібно якнайшвидше усувати й не допускати конфлікти та непорозуміння. Замінити негативні думки на позитивні. Перетворіть фразу «Я повинен» на «Я хочу». Промовляючи її, відчувайте внутрішню свободу. Скажіть собі «Я хочу» замість «треба, мушу, повинен».
Нижче – приклади негативних думок й способи перетворення їх на позитивні:
- у мене нічого не вийде – я зроблю все можливе, а як не вийде, я це переживу;
- усе пропало – це не кінець світу, все можна виправити;
- я дурень, я помилився – я – успішна людина;
- я повинен бути першим – мені б хотілось стати першим;
- вони мусять це зробити – сподіваюсь, вони це зроблять;
- це безнадійно – ще не все втрачено;
- не варто починати – треба хоч спробувати;
- я не зможу – я ніколи не переймаюся через дрібниці;
- усе втрачено – варто спробувати ще раз;
- я не вмію – я навчусь;
- я потрапив у складну ситуацію – я завжди знайду вихід.
17-18 років
Підвищений рівень реактивної тривожності є характерною рисою цього віку. Наявна низка суперечностей: надлишкова самовпевненість може змінюватися зневірою в собі, надмірна активність може призводити до виснаження та апатії, жага до комунікації чергується із закритістю, допитливість та зацікавленість – з байдужістю, егоїстичні наміри переходять в альтруїстичні тощо.
Що можна зробити негайно?
- Використовуйте прогресивну м’язову релаксацію за Джейкобсоном.
- Спробуйте тілесно орієнтовану терапію.
Що можна зробити пізніше?
- спробуйте спорт;
- знайдіть своє хобі;
- використовуйте кіно- або фототерапію.
Дослідження емоційних переживань підлітків показали, що з батьками підлітки найчастіше відчувають образу, злість, провину; з учителями – злість, лють, страх; з однолітками – гнів, обурення, досаду; з приводу тварин, братів і сестер, бабусь і знайомих дорослих – жалість. У зв’язку з останнім почуттям жодного разу не був названий жоден вчитель і лише один раз – батько…
Часто підліткам не вдається самостійно подолати кризові ситуації, що виникають в їхньому житті й навчальній діяльності, тому не соромтесь звертатися до психологів за допомогою та підтримкою.
Немає коментарів:
Дописати коментар